SAMENSPEL IN TIJDEN VAN CORONA

Welk effect hebben de coronamaatregelen (gehad) op mantelzorgers en cliënten en welke lering kunnen jij en je managers daaruit trekken voor een tweede golf? Hoe kun je als zorgverlener in deze tijd aandacht hebben voor de zorgdriehoek? Welke dilemma's kom je tegen? Wat betekenen die voor jouw rol, positie en je communicatie? In onze bijeenkomsten hebben we daar volop aandacht voor.

Blijf in gesprek

Coronatip 1
Goede communicatie is extra belangrijk, maar minder vanzelfsprekend. Zeker als je mantelzorgers niet treft. Benut de vele contactopties die er zijn. In gesprek blijven is nodig om af te stemmen. Om zorgen en vragen te bespreken. Om gehoord te worden. Mantelzorgers en cliënten hebben meer dan ooit behoefte aan duidelijkheid, vertrouwen en erkenning.

Denk en handel praktisch

Coronatip 2
Mantelzorgers lopen tegen praktische problemen aan. Waar kan ik nog de benodigde verzorgingsproducten kopen? Kan ik nog veilig boodschappen doen? Hoe komen wij bij PGB-zorg aan de beschermende middelen? Heb oog voor dergelijke vragen. Attendeer op hulpdiensten en initiatieven die kunnen ondersteunen, zoals Steunpunt Mantelzorg van Humanitas. Kijk hoe je kunt ontzorgen.

Anticipeer op dilemma’s

Coronatip 3
Er zijn veel dilemma’s. Zoals: voldoende zorgverleners en naasten toelaten met meer risico op besmetting OF zo min mogelijk mensen binnenlaten, maar dan als mantelzorger (verder) overbelast raken. Thuis blijven met naasten om je heen en mogelijk overlijden OF toch naar ziekenhuis en wellicht IC, maar in eenzaamheid. Maak dit soort zaken bespreekbaar en denk mee.